torsdag, juni 24, 2004

Semesteruppehåll och framtidens tidningar

Den här bloggen kommer att göra ett litet semesteruppehåll under juli månad. Vi kommer att ta en välbehövlig semester i England, Frankrike och Sverige. Trots att bloggarna inte helt kommer att stoppa så kommer flödet att bli betydligt mindre.

Men i början på augusti kommer jag igen med en betydligt utbyggd blogg. Jag kommer då att steg för steg flytta över till B2Evolution som jag kommer att integrera med PHPWiki och förhoppingsvis också Jabber. Det skulle ge mig ett mycket avancerat bloggsystem som skulle helt och hållet skulle bestå av Öppen Källkod.

Jag tror att med ett sådant system och med säg 4-5 bloggare så skulle man kunna börja konkurrera med en del av den svenska dagspressen, åtminståne inom vissa begränsade gebit, som t.ex. utrikes och säkerhets-rapportering.

Jag är själv övertygad om att på sikt så kommer tidningarna som vi känner dem idag inte att kunna konkurrera med välorganiserade bloggare, ens när de, dvs tidningarna, övergår till elektroniskt format.

Jag tror själv att framtidens tidning skulle kunna vara en Wiki med betydligt bättre layout än vad dagens Wiki kan erbjuda och med bloggar som är kopplade till den.


Vi får se, vi går en intressant framtid till mötes.

Inga kommentarer: