tisdag, juni 15, 2004

Lastbilsflaksalkoholism


Vänliga vänner och släktingar har berättar för mig om hur man tar studenten i Sverige idag. Dvs man hyr en lastbil och köper en herrans massa sprit och sedan upp på lastbilen och sen kör man runt i stan och dricker tills man blir asfull. Då och då raglar man tydligen av lastbilen och kissar på lämpliga allmänna platser. Låter stenkul. Kanske inte precis så hygieniskt eller trafiksäkert, men det måste vara bra för lastbilsnäringen.

Tyvärr måste jag göra alla mina läsare besvikna, för något sådant finns faktiskt inte i Silicon Valley. När min dotter tog den amerikanska motsvarigheten till studenten i förra veckan så hade dom ett all-night party på skolan. Men ingen sprit och inte ens någon knark, hur töntig kan man bli? Föräldrarna var med som förkläden. Alla hade det jättekul, och vad jag kunde se så kissade ingen på något olämpligt ställe. Man dansade, åt och drack - alkoholfritt. Och pratade om framtiden. I dagens USA har man ingen chans om man skulle vilja ge sig in på lastbilsflaksalkoholism. Först av allt skulle polisen stoppa en innan man ens hade startat. Här finns det ingen som helst polisbrist, och det är inte kul att tillbringa en natt eller ett år i ett amerikanskt fängelse. Fråga Irakerna. Men mer än så, jag tror att föräldrar här har betydligt mer koll på sina ungdomar än ofta är fallet i Sverige. Varför det är så vet jag inte, men det verkar vara ett faktum.

Men, visst förekommer det alkoholism på universiteten. Det är ett stort problem. S.k. binge-drinking är något som universiteten slår ner mycket hårt på. Men som sagt lastblisflaksalkoholism finns inte på studentexamen här i Silicon Valley.

OBS jag har ingen aning om om studenterna på flaket ovan har druckit något annat än hallonsaft. Eftersom de fortfarande är stående så får vi hoppas det bästa.

Inga kommentarer: