lördag, juni 19, 2004

Bloggers begränsningar

Som min pappa brukade säga när jag sprang 100 meter på två timmar och 35 minuter, "grabben är långsam men han är ihärdig". Det visar sig att Blogger har en del underliga begränsningar som jag inte har tänkt på förrän nu. Den första är att den inte automatiskt inkluderar ett URI till varje post. Jag kanske missar något men jag kan inte se ett sådand URI på själva HTML-sidan. Men Blogger genererar ett komplett URI i RSS, som i detta fall består av http://lennart.blogspot.com/2004/06/bloggers-begrnsningar.html, dvs namnet på min blog + året + månaden + titeln med bindesträck mellan orden följt av .html.

Om blogger lade till dett RSS-URI direkt till bloggen på HTML-sidan skulle man mycket lätt kunna länka direkt från HTML-sidan.

Svenska bokstäver behandlas litet konstigt. Antagligen skippas de i URI-et eller också blir de till bindesträck. Om Blogger bara kunde generera detta URI automatiskt och lägga ut det på bloggen vid varje ny blogg kunde man allstå länka direkt till den.

Jag vet inte om detta beror på att Blogger inte stöder RSS.

Blogger har nu lagt till kommentarer, men ännu inte trackback. Och Haloscans Trackback skall fungera med Blogger men jag har ännu inte själv kunnat få den att funka. Om någon vet mer så säg till.

Dessa begränsningar är litet underliga för annars är Blogger en utomordentligt bra produkt.

Inga kommentarer: