torsdag, juni 17, 2004

En konstig svensk sed - Feströka



Det finns en del svårförståliga svenska seder som inte finns här. Den ena, som jag kommer att återvända till senare är begreppet Utbrändhet. Det kommer visserligen härifrån men här blir man inte utbränd. Man kan helt enkelt inte bli det eftersom man i så fall förlorar jobbet och med det hela ens liv. Så utbrändhet är ett svenskt begrepp. Man blir inte utbränd i Kina eller Indien av samma orsak som man inte blir det här.

Men det andra begreppet är att feströka. Jag har flera gånger träffat svenskar som säger att de inte röker och sedan när jag frågar närmare så säger de, "ja utom att jag feströker förståss". Men detta räknas inte som att röka försäkrar de mig, för det hör till och det gör alla.

En mycket konstig sed som som sagt inte finns här, lyckligtvis.

Inga kommentarer: