fredag, juni 11, 2004

Amerikanska missionärer i Kazakhstan


En grupp medlemmar i en kinesisk immigrantkyrka i närheten har varit borta i flera veckor helt utan förklaring. De är mycket tystlåtna om var de varit, men efter ett tags stapplande konversation på min bästa grundskolekinesiska får jag fram att de har varit i Kazakhstan. I Kazakhstan?

Ja som tusentals andra evangeliska amerikaner sprider dessa fromma kineser guds ord bland de hedniska muslimerna i det oljerika centralasien. Detta är en stor rörelse, och den har de neokonservativas fulla stöd. Nu är kineserna fly förbannade på den alltför försiktige presidenten som inte tillåter dem att omvände de ogudaktiga irakerna. De ville helst att ockupationsarmen omvänder befolkningen, men om inte soldaterna vill göra det så kommer de banne mig själva att göra det. Jag frågar litet försiktigt om inte irakerna redan tror på gud. Tydligen är det fel gud, och allt dessa fromma amerikaner behöver är några timmar på tu man hand med irakerna så kommer dessa att förstå sitt misstag. Jag påminner mig om Al Capones berömda ord:
You can go a long way with a smile. You can go a lot farther with a smile and a gun
Amerikansk missionärsverksamhet är stor, mycket stor. Den finns inte bara i den ogudaktiga muslimska världen, den förekommer i Sverige, Europa, Asien och Afrika. Den är mycket välfinansierad med radio och tv-stationer och tiotusentals missionärer.

En annan grupp amerikaner som också plötsligt försvinner är flera av min dotters judiska skolkamrater som plötsligt kommer och säger adjö. De skall slåss i den Israeliska armen i Palestina. För några år sedan satt de på vår gräsmatta och lekte lekar och drack saft.

En stor del av "bosättarna" i Palestina är f.ö. amerikaner som kommer från Silicon Valley eller New York.

Inga kommentarer: