lördag, maj 08, 2004

Webkrönikor, Google och bloggverktyg

Intressant artikel i Wired Magazine om webkrönikor och Google. Innehåller en del bra länkar.
Det finns en mängd aspekter på webkrönikor. Den första är given: läsarna. Man måste skriva om något som ens läsare vill läsa. Inte alla läsare, men en sektion av t.ex. det svenska folket. Inom marknadsföringen kallas detta att segmentera marknaden. Sedan måste man ha ett bra blogghoster, som Blogger som jag använder. Sedan måste man få traffik, läsare, och det får man via bloggaggregatorerna, som weblogs.se och andra. Men sedan är det viktigt att ens bloggverktyg är så flexibelt att man kan skapa och blogg på några minuter och sedan skicka den. Till sist måste man kunna skriva och redigera blogg-kladdar utan att skicka dem omedelbart. Man behöver m.a.o. ett verktyg som i mycket liknar en ordbehandlare som OpenOffice med en bakomliggande databas som MySQL. Dvs innan man publicerar sin blogg. Men det mest intressanta blir om man kan skapa ett bloggkollektiv. Dvs en blogg som sköts av 3-4 personer som bloggar om något speciellt område som de har expertis i. Kan man åstadkomma det så kan man få en stor genomslagskraft.

Inga kommentarer: