lördag, maj 29, 2004

Den första svenska webkrönikan med integrerad Wiki?

Jag har just börjat integrera min egen Wiki med min webkrönika, och jag måste säga att jag sällan har haft så kul. Är min den första svenska webkrönikan med integrerad Wiki? Det skulle givetvis vara kul att tro det, men jag antar att det finns andra som redan har gjort det. Det vore i så fall kul att få några tips om vilka svenska blog-wiki-ar som existerar.

Jag använder mig av seedwiki som verkar vara den bästa fria 'hostade' Wikin på Internet. Dvs wiki som kommer med sin egen hosting. Det skulle vara mycker intressant att höra om någon svensk bloggare har börjat tänka på innovativa anvädningar av integrerade bloggar och wikin.

En webkrönika är ju en berättelse i dagboksform som är direkt kopplad till kalendern. Dvs en eller flera anteckningar per dag. Men webkrönikan har bara en version. Wikin däremot lagras i en databas och har hur många versioner man vill. Wikin är dessutom en kollaboration mellan flera människor medan bloggar för det mesta är en enskild människas dagbok.

Skulle det vara någon mening med att ha versioner av en webkrönika? Skulle det vara någon mening med att en Wiki existerar i dagboksform? Jag är inte smart nog att veta svaret på dessa frågor, men kanske någon annan vet? Hur som helst så tror jag att en webkrönika med en integrerad wiki är betydligt mer intressant en enbart en webkrönika, något jag hoppas kunna visa här i framtiden.

Man kan lägga in bloggar i wiki och jag tror att en blogg som drivs som en wiki med versioner och som skrivs av flera medarbetare skulle vara mycket intressant.

Det är också intressant att se att bloggar, som alltså egentligen är dagböcker sällan används för att skriva böcker. Något som dock Wiki mycket enkelt skulle kunna användas till.

Om någon har åsikter så hör gärna av er.

Inga kommentarer: