söndag, maj 23, 2004

Kommentar till Bloggen

Per Gudmundson har en bra kommentar till min blogg om One World Health, det ideella amerikanska läkemdelsföretaget:

Kära rymdvarelse!
Du känner inte på något sätt att den kommersiella kapitalistiska världen är en förutsättning för dessa idealistiska projekt?
Att de är en utväxt på liberalismens rygg?
Att detta bara är möjligt inom en extremt kapitalistisk ram?
Det du pekar på är alltså argument för högern och mot vänstern, eller?
Per Gudmundson

Jag inte säker på att höger och vänster är så klart definerade i dagens kunskapssamhälle som man kanske skulle vilja. Jag tycker själv att Berkeleyfilosofen Paul Feuerabends Against Method sammanfaller med min egen uppfattning om de komplicerade mönster som vi ser i världen idag.

Jag har själv blivit djupt påverkad av Den Öppna Kodrörelsen "Open Source Movement", som har visat att öppen kollaborering och öppen källkod är ett mycket effektivare sätt att framställa mjukvaruprodukter än den s.k. closed source modellen. Jag tror också att det idag står klart att endast en statsfinansierad modell kunde skapa Internet. Inget dataföretag kunde i alla fall göra det, de kunde inte se stort nog. Samtidigt är det intressant att se att detta projekt sponsrades av en institution som framstår som den kanske mest höger-inriktade man kan tänka sig, nämligen Pentagons DARPA.

Jim Kents insatser inom den Öppna Kodrörelsen vid universitetet i Santa Cruz bara några mil härifrån visar vad Öppen Kod kan åstadkomma mot de etablerade bioteknologiföretagen.

Vi ser också idag hur Öppen Kod och privatföretag lever i symbios med varandra. Apache-servern är ett bra exempel på detta. Jag har idag svårt att se hur privatfinansierade dataföretag på sikt kan överleva utan Öppen Kod.

Det är möjligt att samma situation på sikt kan komma att utvecklas inom bioteknologin, jag är inte smart nog att veta om det kommer att bli så eller inte.

Inga kommentarer: