söndag, maj 30, 2004

Pingst och Owe Thörnkvist

På väg till University of California at Davis och litet Pingstfirande. En tanke:
De flesta svenskar sitter i Sverige och bloggar på amerikansk engelska. Att sitta i Silicon Valley och blogga på svenska, kan man ens göra det? Hur dum kan man vara?

Trots att vi lever i en alltmer integrerad värld så tror jag själv inte att man helt kan överge sina rötter. Samma nationalism som fick estländarna att kämpa för sin nation under 50 års rysk ockupation, samma nationalism ser vi i idag Irak, Palestina, Israel, och över hela världen, utom kanske möjligtvis i Sverige.

Just idag får denna min egen nationalism sitt uttryck i en gammal underbar Owe Thörnqvist låt, Vänervisa: "... som uti Vänerns vågor - Kinekulle - sig störtar - så och jag vill störta mig. Min kärlek slog ej ut så som den skulle - i blom hos dig - nej som en överbliven Wienerbulle den trampades på livets bistra stig..."

Fröding och Owe Thörnqvist kan man inte översätta till engelska, trots att Owe kunde sjunga och vitsa på absolut felfri engelska. Den ende svenska artist som jag tror någonsin har kunnat göra det. Svenska är mitt språk, tack vare Fröding, Owe, Ulf Lundell, Markoolio mfl och därför fortsätter jag att blogga på svenska.

Inga kommentarer: