onsdag, maj 19, 2004

Öppna dig för konsten.

San Francisco, en av världens vackraste städer har ett mycket fint modern konstmuseum,
San Francisco Museum of Modern Art



Jag tycker själv att MoMa i San Francisco, en av USAs mest progressiva städer, är en fin symbol för det progressiva USA. Den kristna höger, bäst representerad av Christian Coalition tycker inte om modern konst eftersom den är "omoralisk".

Den kristna högern har alltid varit mycket rädd för modern konst, det var f.ö. också nazisterna.
Skillnaden mellan de progressiva och de konservativa finns inte bara inom den rena politiken, Den syns kanske mer inom saker som konsten, musiken, eller om man skall diskriminera mot vissa sorters människor, svarta, judar, homosexuella, mm.

Jag skall så småningom försöka att definiera vad jag själv tycker att begreppet "progressiv" inbegriper.

På tal om att öppna sig för konsten så har jag alltid tyckt om "Expose Yourself to Art", det foto som gjordes, av vem vet jag tyvärr inte, för många år sedan:


Inga kommentarer: