lördag, augusti 07, 2004

Min egen vingård


Eftersom man bor i Santa Clara-dalen i Kalifornien, bara några mil från Napadalen med vingårdar runt omkring så borde man ju för sjutton ha sin egen vingård. Ett litet problem i sammanhanget är möjligtvis att min trädgård är ungefär lika stor som ett mindre frimärke. Men jag har just lagt märke till att flera av mina grannar har startat mini-vingårdar, nåja mini-mini-vingårdar på sina frimärksstora marker.

Alltså, till verket. Min vingård, Chateau Progressiv, kommer att bli en av världens absolut minsta vingårdar, men kvantitet är ju inte allt.

Det finns faktiskt information på nätet om hur man skapar sin egen mini-vingård

För den som skulle vilja göra samma sak så bör ni veta att man idag faktiskt kan odla vindruvor i Norrland. Får dagens amerikanska regering bara sitta kvar och fortsätta att förhindra att något görs åt den globala uppvärmingen så kan vi snart odla ris och bananer i Jokkmokk. Men vindruvorna i Norrland är faktiskt sant. Dessa har odlats i växthus men vad jag förstår så kan man även odla speciellt förädlader sorter utomhus.

Kanske någon mer kunnig kan verifiera detta.

Inga kommentarer: