För alla som sysslar med datorer är det utomordentligt viktigt att förstå hur Digital Rights Management fungerar.
Mänskligheten står inför ett viktigt vägval. Fram till omkring 1945 var alla dataformer analoga. Musik, böcker, tidningar, film, mm. På 1970-talet kopierade Sovjetiska dissidenter böcker för hand eller med Xeroxmaskiner. Men sådan kopiering var mödosam och kopiorna blev betydligt sämre än originalen eftersom de var analoga.
Alan Turings dator har dock visat sig kunna hantera all data om den bara kan uttryckas digitalt. Det här har lett till enorma problem för de etablerade mediaföretagen. Varför då? Jo för digital data kan kopieras utan degradering av kvaliten, och den kan kopieras snabbt.
Den amerikanska organisationen Recording Industry Association of America - RIAA och andra liknande organisationer har kämpat emot all digital mediakopiering. Fick man som man ville skulle man helst gå tillbaks till 40-talets stenkakor.
Problemet är att man mjukvaruvägen helt enkelt inte kan hindra att digital data kan kopieras. Lägg detta på minnet. Det är omöjligt. Den enda lösningen är att göra så genom hårdvara.
Så vägvalet är att bygga mycket strikta hårdvarulösningar direkt in i datorer som hindrar i stort all kopiering, eller också att låta marknaden själv bestämma vad den vill betala för.
Stanfordprofessorn Lawrence Lessig har skrivit mycket om den fara världen står inför på cyberlasgområdet.
I grunden ligger alltså Digital Rights Management, som vi alla måste känna till. Först så att vi kan följa lagen, men också så att vi kan se om regeringar försöker införa lagar som skulle kunna hota demokratin.
En bra svensk resurs på det här området är Piratbyrån
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar