söndag, augusti 08, 2004

Bokrecension: The Two Americas

Stanley Greenberg är en mycket rutinerad opinionsundersökare som bla. har jobbat för Bill Clinton och Al Gore. Den här boken, The Two Americas, Our Current Political Deadlock and How to Break it är utomordentligt intressant och välskriven. Alla som är det minsta intresserade av USA bör läsa den.

Den demokratiska vicepresidentkandidaten

John Edwards har använt den här frasen i i sina tal

Greenberg analyserar, på ett mycket medryckande sätt, vad det är som skiljer de två USAs åt. Dvs vilka olika demografiska segment som röstar på republikanerna och vilka som röstar på demokraterna. Men det här är inte bara en bok om politisk strategi. Boken ger en mycket fin överblick över hur dagens amerikaner ser på sig själva och på omvärlden. För den som är politiskt intresserad visar boken också hur de båda partiernas valstrategier utformas.

USA består idag av två skilda världar, befolkade av två helt olika slags människor. Vad som har hänt de senaste 20 åren är att skillnaderna mellan dessa olika världar har ökat markant. De har, i stort, ingenting med varandra att göra. Inte bara det, de är mer och mer öppet fientligt inställda mot varandra. De träffas aldrig, bor på olika platser, sysslar med olika saker, har helt olika värdesystem.

Den ena gruppen, bosatt i sydstaterna och mellanvästern, är utomordentligt gudfruktig. Religionen är oftast det centrala i livet för dem. De vill att människor skall kunna klara sig själva utan inblanding från regeringen. De vill ha ett mycket starkt försvar och att USA skall agera ensamt eller med sina allierade för att stoppa terrorister. Alla amerikaner skall ha rätt att bära vapen. Den här gruppen påminner mycket om Boerna i Sydafrika för 100 år sedan. Man är givetvis emot abort, gay och lesbisk likställdhet, Darwins utvecklingslära och den moderna bioteknologin. Man har mycket litet intresse för ekologigska frågor som den globala uppvärmningen.

Denna grupp har ofta relativt låg utbildning. Men till den här gruppen sluter sig de mycket rika och även en stor grupp vita män. För den här gruppen är det faktum att Bush är religiös huvudorsaken till att de rösta på honom.

Den andra gruppen är bättre utbildad och bosatt på de båda kusterna. Här är man också ofta religiös men religionen är inte det centrala i livet för den här gruppen. Medan den första gruppen kan tillbringa 8-12 timmar eller mer i kyrkan varje vecka, och ofta endast umgås med vänner inom sitt egen samfund, så är den andra gruppen betydligt mindre dogmatisk.

Man vill ha ett samhälle som mest liknar det som de svenska moderaterna förespråkar. En liten del är rent progressiva och står nära de svenska och tyska Gröna. Många i den här gruppen är välutbildade kvinnor vars män oftast röstar på Bush medan de röstar på Kerry.

Det finns ett flertal recensioner på nätet, som t.ex. den här.

Greenberg har också uppdaterat boken, som skrevs förra året, med en 70sidig PDF-bilaga som finns här på Internet.