lördag, augusti 14, 2004

Konsten att Blogga

Jag började skiva den här webkrönikan av en ren slump den 1:a april i år. Jag blev förbluffad över att jag överhuvudtaget fick någon läsare, och lika förbluffad över att jag aldrig, vad jag än gjorde, kunde få mer än omkring 60 läsare per dag. Mycket beror givetvis på hur bra man skriver, och lika mycket på vad man skriver om. Men en lika viktig faktor, tror jag, beror på hos vilka blog aggregatorer man är listad. Nu vill jag - mest på skoj - se om jag kan komma över 100-läsar gränsen. Så hur gör man?

Ja jag måste byta från www.blogspot.com till Movable Type. Och eftersom det inte finns några blogsajter som tillhandahåller fria Movable Type bloggar vad jag kan se så måste jag köra den på min egen sajt. Inga problem. Jag kommer att forstätta att blogga här tills jag får upp min andra blog, som ligger på www.frantzell.org/mt.

Varför måste jag då flytta från Blogspot? Jo Blogspot är superenkel att använda, och kanske viktigast, det är Blogspot och inte jag själv som sköter backup. Nu måste jag göra det själv. Och det är en stor och tidsödande aktivitet.

Men Blogspot tillåter inte att man pingar en webaggregatör automatiskt. Och den tillåter heller inte att man skapar ett URL till en individuell blogartikel.

Så jag kommer att dokumentera vad jag hittar under mitt arbete med att bryta igenom 100-läsargränsen och att flytta nmin blogg till Movable Type.

Inga kommentarer: