söndag, april 25, 2004

Damen i Affären

Skillnader mellan det svenska och amerikanska samhället.

Jag träffade en äldre dam i en affär i höstas. Jag kom just in och som jag brukar göra så tog jag av mig min mössa och mina solglasögon, som jag jämt måste ha på mig mot solen här. Damen tittade på mig och log och sade, "vad artig du är, det brukar män inte göra idag minsann, du måste ha varit i det militära! ("you must have been in the service").

Det här slog mig som ett exempel på de stora attitydskillnader som existerar mellan det svenska och amerikanska samhället och som man sällan uppmärksammar i Sverige.

En tankelek:

1) En stor majoritet av svenska folket förklarar att endast Stellan Skarsgård kan lösa sveriges problem. Skarsgård utmanar Göran Persson och blir ny svensk statsminister.l Folket jublar. (Så hände med Reagan och nu senast i Kalifornien)

2) Det svenska folket förklarar - igen med stor majoritet - att de har störst förtroende för den svenska officerskåren, och många svenska militärer hoppar av och blir politiker. Sveriges förre ÖB blir utrikesminister.

3) Kristendomen anses vara det grundläggande värdesystem som alla svenskar bör omfammna. Många svenska lärare vägrar lära ut geologi och Darwinins utvecklingslära eftersom den strider mot bibeln. Landstinget i Småland förklarar att ingen får lära ut geologi eller utvecklingslära utan att samtidigt lära ut den bibliska synen på dessa frågor. Stellan Skarsgård ställer sig på landstingets sida. Detta har mina barn blivigt utsatta för här i Kalifornien.

4) Sverige tar bort majoritetsval till riksdagen och inför ett system som gör det möjligt för partier med en stark minoritet av alla röster att vinna. Trots att de får flera hundra tusen färre röster än det röda blocket bildar det borgerliga blocket en majoritetsregering.

5) Sverge tar bort decimalsystemet och inför det medeltida mått-systemet med skålpund.

6) Sverige avskaffar offentlighetsprincipen.

7) Sverige inför dödsstraff och (riktigt) livstidsfängelse.

8) Thomas Bodström driver igenom att alla svenska stadsbibliotek måste skicka information till Säpos centrala register om alla böcker som lånas på alla stadsbibliotek och vem som har lånat dem. Beslutet drivs igenom utan opposition i riksdagen och inga svenska protester hörs.

9) Thomas Bodström inför en extraterritoriell zon på Gotska Sandön där terroristmisstänkta kan förhöras utanför den svenska lagen. Igen, inga protester.

10) Sverige utvecklar egna atomvapen och förklarar sig berett att slå till först mot alla förmenta hot mot rikets säkerhet var dessa än må uppstå. När Danmark och Norge protesterar förklarar Göran Persson, "ni är antingen för oss eller emot oss".

11) Sverige tar bort det sista resterna av välfärdsstaten. 25% av befolkningen - därav en stor del barn - halkar ner på existensminimum och har inte mat för dagen eller tillgång till sjukvård. Max semester blir 3 veckor.

12) Tiotusentals svenskar ber varje dag till Gud att skydda Göran Persson mot olika hot. Så beskyddas Bush bl.a. på denna sajt.

13) Alla som kritiserar Göran Persson anklagas för att vara opatriotiska

Det är intressant att se hur stor olikheterna är mellan de föreställningsvärldar som existerar i Sverige och USA. Och ännu mer skrämmande att se hur illa insatta de flesta svenskar är i hur stora dessaskillnader verkligen är.

Skillnaden mellan hur människor t.ex. betraktar skådespelare och militärer i de två länderna är mycket intressant.

Men det finns också skillnader som människor i USA skulle finna mycket konstiga:

1) USA blir lika åldersfixerad som Sverige, I jobbannonser står "du bör vara mellan 25 - 30 år - skicka med bild"
2) Hela den väldiga gräsrotsrörelsen i USA dör ut och ersätts med svenskarnas oförmåga att ta lokala initiativ.
3) Alla bildekaler med texter som "Min son är månadens elev i Palo Alto-skolan" försvinner.

Så vilket land är bäst? Jag tror att USA är ett betydligt mer ålderdomligt samhälle och Sverige betydligt modernare. Det finns t.ex. ingen som helst motsats till den mycket gammalmodiga amerikanska militära patriotismen i Sverige.

Grundskillnaden tror jag är hur de två länderna reagerade på studentupproret 1968. I hela Europa blev det en generationsbrytning och en början till en stark liberalisering. I USA slog högerkrafter snabbt tillbaka och liberaliseringarna stoppades. Hela USAs historia sen 1968 har varit högerns stegvisa erövring av mer och mer mark från de liberala krafterna, tills den idag helt har USA i sin hand.

Den stora faran är nu att samma sak kan inträffa i Sverige.

Det är inte lika omöjligt som man skulle kunna tro. Omkring 1968 var kalifornien en av de mest liberala och öppna platser på jorden. Idag finns det mycket litet kvar av det samhället. En liten enklav kring San Francisco, det är allt.

Inga kommentarer: